What a beautiful waste of talent

Jeg elsker musik og er altid omgivet af det. Jeg elsker at genfinde kærligheden for gamle favoritter og at opdage nye stjerneskud på musikhimlen. Derudover elsker jeg interessant kunst og har altid været interesseret i skabelsen af identiteter. Faktisk så meget, at jeg engang seriøst ville skrive min egen bog om skabelsen af identitet og de svære teenage-år (kunne man måske stadig engang vove sig ud i? hmm. Jeg har jo stadig notaterne...). Anyways, det er hamrende spændende - og jeg fik derfor julestjerner i øjnene, da jeg læste om EMI's nye bogudgivelse "What a Beautiful Waste of Talent" :) 

At man forsætter i samme erhverv som ens forældre, var engang normen og det blev der ikke gjort noget ved. I dag er det (heldigvis) anderledes, og man har mulighed for at løsrive sig den sociale arv, hvis man gør noget for det. I dag har man mulighed for at forfølge sit talent, hvis man er villig til at møde svære forhindringer på vejen... Fotografen og kunstneren Tomace har samlet en fotobog med en bred vifte af danske kunstnere, bl.a. L.O.C., Jesper Grønkjær, Anders Breinholt, Pernille Rosendahl og Thure Lindhardt. Her er de blevet portrætteret således, at det giver et billede af deres person og liv; barndomsminder, personlige træk, melankoli, leg og tankespind er udgangspunktet for billedet, som derfor hverken er fiktion eller realisme - bare über interessant! Man ser bl.a. L.O.C. som bedemand, hvilket må siges at være et rimelig langt stykke væk fra hvor han befinder sig i dag. 

Billederne suppleres med tekst skrevet af digteren Keith Lohse på baggrund af samtaler med de medvirkende. Disse samtaler har været omkring hvad der ligger til grund for de talenter alle de medvirkende er i besiddelse af, hvordan de alle har brudt mønstre - og hvordan deres liv var set ud, hvis de ikke havde overkommet forhindringerne og fulgt talentet? Pointen med bogen er at gøre os opmærksomme på vigtigheden af at turde tage springet, gå mod strømmen og knokle for det man tror på. Det har vi nok alle sammen brug for at blive påmindet om engang imellem :) 

Anywayys, bogen er til salg fra 15. november, men indtil da er der en udstilling med halvdelen af billederne i Øksnehallens foyér. Jeg skal helt sikkert forbi og snuse lidt :) 

xoxo

No comments:

Post a Comment