Således talte Zarathustra

Photobucket

via saxo Rammen er enkel: den vise Zarathustra drager ned fra sit ensomme bjerg for at berige menneskenes børn med den lykkelige indsigt i Guds død, viljen til magt, overmennesket og den evige genkomst, som han er nået frem til - men møder kun døve eller dumme øren, så han må tale igen og igen. Til sidst synes tiden at være moden, men vi efterlades med en vision, der lige så godt kan vise sig at være endnu en illusion.

Efter at have læst Friedrich Nietzsche's selvbiografi Ecce Homo, var jeg ret interesseret i at få fingrene i hans litterære storværk Således talte Zarathustra (Also sprach Zarathustra). Han er nemlig bestemt ikke bleg for at rose dette værk til skyerne, og omtaler det da også selv som "den største gave menneskeheden nogensinde er blevet skænket". Så fik jeg selvfølgelig blod på tanden. Og jeg blev ikke skuffet. Jeg vil ikke gå så langt som at give Nietzsche ret ang. at det skulle være den største gave vi nogensinde er blevet skænket, men jeg kan forstå hvorfor han siger det. For den er genial, spækket med guldkorn - og meget religionskritisk. Dybt interessant. Ville lige dele lidt med jer her :) Har taget lidt fra starten af bogen. Ved ikke rigtigt om det giver mening ude af kontekst, but here it comes..

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket



No comments:

Post a Comment